Ajanvarauspalvelut tulee saattaa tälle vuosikymmenelle

Yksityiset terveyspalveluiden tuottajat ovat siirtyneet sähköiseen ajanvaraukseen jo ajat sitten. Ajanvaraus verkkosivujen tai sovelluksen kautta on nopeaa, vaivatonta ja ajasta tai paikasta riippumatonta. Näet vilkaisulla vapaat ajat ja voit arvioida, että mikä sopii omaan tilanteeseesi nähden parhaiten. Lisäksi voit valita eri asiantuntijoiden tai jopa toimipaikkojen välillä. 

Sitten on ajanvaraus julkisenpuolen palveluihin. Soitat tiettyyn kellonaikaan, jolloin joku muukin saattaa olla samoissa aikeissa. Odotat, jonotat ja jätät soittopyynnön. Tämän jälkeen odotat ja kannat puhelinta mukanasi takaisinsoiton toivossa. Soittoajat vaihteeseen ovat varsin sitovia ja virka-aikaan.

Mielestäni ajanvarauspalvelut tulisi päivittää Porissakin tälle vuosikymmenelle. Tärkeää on tietenkin pitää rinnalla mahdollisuus ajanvaraukseen puhelimitse, kuten ennenkin, koska kaikilla ei ole tarvittavaa tekniikkaa saati tietotaitoa sovellusten käyttämiseen.

Uskallan väittää, että kynnys varata esimerkiksi hammaslääkäriaikaa lähihammashoitolasta madaltuu, jos ei tarvitse jonottaa kymmeniä minuutteja vaihteeseen tai odottaa takaisinsoittoa puhelimen vieressä päivystäen. Näkisin, että myös neuvolan aikojen varaaminen olisi varsin kätevää sovelluksen avulla, kun käyntiväli on lapsen kasvaessa pidentynyt. Sovelluksen kalenterihan voisi jopa muistuttaa, että pian on ajankohtaista varata 3-vuotisneuvola!

Niin fyysinen kuin psyykkinenkin tilantenne on hyvin yksilöllistä. Toiset meistä kärsivät sosiaalisten tilanteiden pelosta tai eivät yksinkertaisesti jaksa tarttua puhelimeen. Toiset eivät itse pysty huolehtimaan asioistaan, vaan heidän ajan saaminen on omaishoitajan tai muun läheisen vastuulla. 

Kun ajanvaraamisen kynnys madaltuu sähköisen ajanvaurauksen ansiosta, hoitoon tai avunpiiriin myös hakeudutaan ennen kuin tilanne on edennyt liian pitkälle. Näinollen hoidossakin päästään vähemmällä, kun tilanne ei ole pahin mahdollinen. Lisäksi ajanvarauksessa työskentelivien työkuorma vähenee. Soittoja tulee vähemmän ja asiakkaat syöttävät itse tietonsa järjestelmään. Koska ajat tallentuvat automaattisesti asiakkaiden kalentereihin, niitä ei unohdetakaan niin helposti.

Mahdollisuus sähköiseen ajanvaraamiseen on tätä päivää. Miksei sitä ole jo tehty?